Thursday, October 26, 2017

fakta islami tentang wanita

Fakta islami tentang wanita : 

1. Orang wanita yang jahat adalah lebih buruk dari 1000 orang pria yang jahat. 
2. Seorang wanita yang sholeha atau baik, itu lebih baik dari 70 orang pria yang soleh
      Syurga itu ada dibawah telapak kaki ibu, maka hormati dan sayangilah ibumu. Seorang wanita yang taat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Apabila seorang wanita mengandung janin dalam rahimnya, maka para malaikat akan beristighfar untuknya.
3. Rokaat sholat dari seorang wanita yang sedang hamil adalah lebih baik dari pada 80 rokaat wanita yang tidak hamil.
        Apabila seseorang wanita melahirkan anak, terhapuslah semua dosa-dosanya, seperti keadaan ibunya saat melahirkannya. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya, maka kata Rasulullah, ia akan tinggal bersama Rasulullah didalam syurga. Wanita yang melayani suaminya dengan baik, yang pulang kerumah dalam keadaan letih akan mendapatkan pahala seperti pahala orang yang berjihad. Apabila seorang wanita atau ibu berjaga malam untuk menjaga anaknya, maka si ibu akan mendapatkan ganjaran pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba sahaya karena Allah.

Baginda Rasulullah berkata, Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita sholeha. HR. Muslim

Sabda Rasulullah SAW : "Allah tidak akan melihat kepada wanita yang tidak mensyukuri apa yang ada pada suaminya dan tidak merasa cukup dengannya." Dari HR.Nasa'i

Rasulullah SAW bersabda :" Wanita yang meminta cerai kepada suaminya tanpa sebab yang syar'i maka haram baginya mencium wangi syurga." HR. Abu Daud dan At Tarmidzi.

Dalam riwayat HR. Ahmad, Rasulullah SAW bersabda :" Apabila seorang isteri menjaga sholat 5 waktu, berpuasa dibulan ramadhan, menjaga kehormatannyan dan taat kepada suaminya, maka ketika berada di akhirat dikatakan kepadanya : Masuklah kamu ke dalam syurga dari pintu mana saja yang kamu suka.
            
Comments
0 Comments

0 comments: